Osanike muutmine
või osa müük

ilma notari abita

Uute osanike lisamine
Osaluse muutus
Osaluse lihtsustatud muutmine

Osanike muudatustest üldiselt

Levinud, kuid üldjuhul väära arusaamise järgi tuleb osanikke muuta läbi notariaalse osa müügi võõrandamise lepingu.

Alates 01.08.2020 saab osaühingu osanikke muuta lihtsustatult, ilma notarita.
See puudutab osalusest loobumist või müüki, osaluse omandamist või ostu ning ka osaluste suuruste muutusi.

Isegi kui äriregister on väljastanud teile määruse, milles nõutaks osade võõrandamist läbi notari ei ole see korrektne nõue. Mida äriregister oma määrusega ütleb on see, et antud kujul vormistatud dokumentidega ei saa osanikke muuta. Samas jäetakse mainimata, et kui osanike otsus teisiti vormistada, siis saab osanikke muuta ilma notari poole pöördumata.

Osanike otsuse vormistamine osanike muutmiseks on mõnevõrra keerukam kui otsus äriregistri muude andmete muutmiseks. Sestap pakume oma tuge selliste otsuste kiirel vormistamisel, mis säästab asjaosaliste närve ja aega.

1. Osanike lisamine osakapitali suurendamise läbi


Millal kasutada

Sobib kõige paremini uute osanike kaasamiseks, kui olemasolevate osanike osade suurust ei ole vaja vähendada. Näiteks, kui ettevõtte osakapital on 1 EUR ja soovitakse osaühingusse kaasata uus osanik, siis ei ole mõistlik seda osa jagama hakata vaid lihtsam on osakapitali suurendada ja uuele osanikule välja lasta uus osa.

Vajalikud dokumendid äriregistrile esitamiseks

  1. Olemasolevate osanike otsus osakapitali suurendamise kohta ja uue kaasatava osaniku andmed.

  2. Avaldus Äriregistrile osakapitali suurendamise kohta.

  3. Uus põhikiri, kui selles on osakapitali suurus märgitud kindla suurusena.

  4. Krediidiasutuse või makseasutuse teatis osakapitali tasumise kohta on vajalik ainult juhul, kui osakapitali sissemakse on üle 50 000 euro. Väiksemate summade puhul piisab juhatuse kinnitusest, et osakapital on tasutud.

Allkirjastamise nõuded

Osanike otsuse võtavad vastu ja allkirjastavad digitaalselt olemasolevad osanikud, uute osanike allkiri otsusel pole nõutud. Osanike otsuse võib allkirjastada ka lihtkirjalikult ning saata see posti teel äriregistrile aga see teeb protsessi keerulisemaks.

Äriregistri avalduse peab allkirjastama vähemalt üks registrisse kantud juhatuse liige. Kui juhatuse liikmed või mõned neist on õigustatud osaühingut esindama ühiselt, siis vajalik nende kõikide allkiri avaldusel.

Ajaline kestus

Kogemustega spetsialistil kulub vajalike dokumentide koostamiseks mõni tund. Äriregister teeb otsuse 5 tööpäeva jooksul.

Võimalikud kulud

Kui tellida dokumentide koostamine spetsialistilt, siis on sellega seotud kulud tavaliselt 200 - 300 EUR + km. Täpne kulu sõltub töö tegelikust mahust.


Küsi abi

2. Osaluse muutus osakapitali vähendamise+suurendamise läbi


Millal kasutada

Sobib, kui ühe või mitme osaniku osa suuruseid soovitakse vähendada, samas aga ei soovita suurendada osakapitali 10 000 euroni (vaata variant 3). Näiteks, kui ettevõttel on kaks osanikku 50 EUR + 50 EUR, siis saab üks osanik väga lihtsalt oma osaluse (osaliselt või täielikult) üle anda teisele osanikule.

Vajalikud dokumendid äriregistrile esitamiseks

  1. Olemasolevate osanike otsus osakapitali vähendamise ja samaaegse suurendamise kohta koos uute andmetega osanike ja nende osaluste kohta.

  2. Avaldus äriregistrile osakapitali vähendamise ja samaaegse suurendamise kohta.

  3. Uus põhikiri, kui muutub selles fikseeritud osakapitali suurus.

  4. Krediidiasutuse või makseasutuse teatis osakapitali tasumise kohta on vajalik ainult juhul, kui osakapitali sissemakse on üle 50 000 euro. Väiksemate summade puhul piisab juhatuse kinnitusest, et osakapital on tasutud.

Allkirjastamise nõuded

Osanike otsuse võtavad vastu ja allkirjastavad digitaalselt olemasolevad osanikud, uute osanike allkiri otsusel pole nõutud. Osanike otsuse võib allkirjastada ka lihtkirjalikult ning saata see posti teel äriregistrile aga see teeb protsessi keerulisemaks.

Äriregistri avalduse peab allkirjastama vähemalt üks registrisse kantud juhatuse liige. Kui juhatuse liikmed või mõned neist on õigustatud osaühingut esindama ühiselt, siis vajalik nende kõikide allkiri avaldusel.

Eritingimused

Osakapitali ei saa vähendata alla seaduses ettenähtud miinimumkapitali (1 sent). See tähendab, et sellisel moel ei saa teha 100% kõikide osanike muudatust. Kõikide osanike muutmiseks sellisel moel on vaja teha osakapitali vähendamist ja samaaegset suurendamist kaks korda.

Osakapitali suurendamiseks väljalastava osa eest või olemasoleva osa nimiväärtuse suurendamisel võib tasuda üksnes rahas.

Osanike muudatuse registrisse kandmiseks peab olemasolev osakapital olema osaühingule üle antud ja vastav kanne registris tehtud. Senikaua, kui registris on märge “asutatud sissemakset tegemata”, osanikke sellisel viisil muuta ei saa.

Ajaline kestus

Kogemustega spetsialistil kulub vajalike dokumentide koostamiseks mõni tund. Äriregister teeb otsuse 5 tööpäeva jooksul.

Võimalikud kulud

Kui tellida dokumentide koostamine spetsialistilt, siis on sellega seotud kulud tavaliselt 200 - 300 EUR + km. Täpne kulu sõltub töö tegelikust mahust.


Küsi abi

3. Osaluse lihtsustatud muutmine


Millal kasutada

Sobib ja on mõeldud olukordadeks, kus OÜ-l on pidevalt vaja muuta osanikke ning min. 10 000 euro suurune osakapital pole probleemiks. Eriti hästi sobib see STARTUP tüüpi ettevõtele, kus osaluste suurused võivad muutuda või ettevõtte omaosalust on vaja teatud tingimustel ümber jagada.

Üldine info.

Osaluse lihtsustatud muutmiseks on esmalt vajalik suurendada OÜ osakapitali 10 000 euroni ja lisada põhikirja punkti, mis sätestab, et “osaühing on loobunud osa võõrandamise ja pantimise käsutustehingu nõudest”. See võimaldab edaspidi lihtkirjalikult ilma notarita osalusi muuta ja juhatusel muutunud osanike osas muudatusi registrisse kanda.

Vajalikud dokumendid äriregistrile esitamiseks

  1. Olemasolevate osanike otsus osakapitali suurendamise ja põhikrja muutmise kohta. Osakapitali suurendamise käigus on võimalik kaasata ka uusi osanikke, kui see on vajalik.

  2. Avaldus Äriregistrile.

  3. Uus põhikiri milles on punkt, et “osaühing on loobunud osa võõrandamise ja pantimise käsutustehingu nõudest”.

  4. Krediidiasutuse või makseasutuse teatis osakapitali tasumise kohta on vajalik ainult juhul, kui osakapitali sissemakse on üle 50 000 euro. Väiksemate summade puhul piisab juhatuse kinnitusest, et osakapital on tasutud.

Allkirjastamise nõuded

Osanike otsuse võtavad vastu ja allkirjastavad digitaalselt olemasolevad osanikud, uute osanike allkiri otsusel pole nõutud. Osanike otsuse võib allkirjastada ka lihtkirjalikult ning saata see posti teel äriregistrile aga see teeb protsessi keerulisemaks.

Äriregistri avalduse peab allkirjastama vähemalt üks registrisse kantud juhatuse liige. Kui juhatuse liikmed või mõned neist on õigustatud osaühingut esindama ühiselt, siis vajalik nende kõikide allkiri avaldusel.

Ajaline kestus

Kogemustega spetsialistil kulub vajalike dokumentide koostamiseks mõni tund. Äriregister teeb otsuse 5 tööpäeva jooksul.

Osanike muudatuse registreerimine

Kui vastav põhikirjamuudatus on tehtud, siis saab osalusi lihtkirjaliku lepinguga lihtsalt muuta ja juhatus teeb seejärel osanike muudatused Äriregistris. Tavaliselt teeb Äriregister osanike muudatuse registris ühe tööpäeva jooksul.

Seadus nõuab osaluse ülemineku kohta osanikevahelist võõrandamislepingut, mis peab olema sõlmitud kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Lepingut ei ole vaja Äriregistrile esitada vaid see on aluseks juhatusele vastava muudatuse registrisse kandmiseks.

Võimalikud kulud

Kui tellida dokumentide koostamine spetsialistilt, siis on sellega seotud kulud tavaliselt 250 - 300 EUR + km. Täpne kulu sõltub töö tegelikust mahust.


Küsi abi

Juurdepääsuõiguste andmine äriregistris


  1. Logige sisse e-Äriregistrisse

  2. Vali “Minu töölaud

  3. Vali “Muud avaldused

  4. Toimingute alt vali “Juurdepääs

  5. Sisesta isikukood, kellele soovid juurdepääsu anda

  6. Teavita isikut, kui juurdepääsuõigus on antud